- Mewujudkan rekod-rekod yang diperlukan oleh jabatan anda didalam urusan harian.
- Menentukan rekod-rekod yang masih diperlukan oleh jabatan anda disimpan secara sistematik dan dipelihara dengan baik.
- Mengasingkan rekod-rekod yang tidak lagi diperlukan.
- Menghubungi Arkib Negara Malaysia di atas apa-apa perkara mengenai rekod-rekod yang tidak diperlukan lagi.
- Menyediakan senarai pemindahan bagi rekod-rekod yang berusia 5 tahun setelah ditutup bagi menentukan sama ada rekod-rekod tersebut perlu dipindahkan ke Arkib Negara untuk disimpan.
- Memastikan semua rekod yang telah berusia 20 tahun semenjak diwujudkan disenarai dan dipindahkan ke Arkib Negara Malaysia.
- Meminta kebenaran daripada ketua Pengarah Arkib Negara untuk pemusnahan rekod-rekod yang tidak bernilai.
- Mendapatkan khidmat nasihat dan bekerjasama dengan pegawai-pegawai Arkib Negara mengenai cara pengurusan rekod di Jabatan anda.
- Untuk melaksanakan kerja-kerja pengurusan rekod yang lebih berkesan, pegawai Rekod Jabatan dan Pegawai Rekod perlulah dilantik.
Penguruasan Rekod Kerajaan
http://mamo60.tripod.com/arkib/rekodkerajaan.htm
No comments:
Post a Comment