Tuesday, November 24, 2009

Pengurusan Rekod Perubatan : Keselamatan Rekod (Part 3) : Kehilangan Rekod

Oleh Khairul Izzuan Ahmad

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Isu kali ini akan membincangkan mengenai Keselamatan Rekod. Umumnya Keselamatan rekod terbahagi kepada Keselamatan umum, Kes perundangan perubatan dan kehilangan rekod. Di dalam seksyen ini akan membincangkan sub topik Kehilangan Rekod.

Rekod yang tidak dipinjam oleh mana-man pihak sepatutnya berada didalam tempat penyimpanan rekod. Sekiranya rekod tidak dapat dikesan, kemungkinan rekod tersebut tersalah letak atau telah diambil tanpa pengetahuan anggota di Unit Rekod.

oleh itu, Unit rekod perlu mengambil tindakan-tindakan untuk mengesan rekod berkenaan termasuklah memaklumkan perkara ini kepada Pengarah Hospital.

Sekiranya rekod telah dianggap hilang, tindakan membina semula rekod perlu dilaksanakan. Pembinaan semula rekod boleh dilakukan berpandukan kepada maklumat-maklumat yang ada didalam daftar masuk wad, rekod-rekod di wad, jabatan Patologi, jabatan Pemimejan Diagnostik, rekod dewan bedah dan sebagainya. sekiranya perlu pesakit boleh dipanggil semula untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut.

Prosedur untuk membina semula rekod bagi hospital perlu ditetapkan oleh Jawatankuasa Rekod Perubatan.

Sumber
Persatuan Rekod Perubatan Malaysia

http://rekodperubatan.wordpress.com/

Garis panduan rekod perubatan
http://www.scribd.com/doc/9703724/Garispanduan-Rekod-Perubatan-KKM-32005

1 comment:

  1. as'slm nhai.. i'm fieza... sy jmpe blog nie time nk cari bhn tok medical record pnye sbject.. so, nk tau r, ley bgtau akta2 or pkeliling dlm pnyimpanan rekod2 prubatn nie? sy dh g check kat MOH pn x pat.. huhu.. so, arap2 bley tlong.. ^^Y.. BTW, nice blog~ hhmmm... i think, that it.. bye! =)

    *fieza_lyna@yahoo.com
    *thiz my facebook email so arap2, u can juz drop me a msg if u hv the answer n willing to share the info wit me~ tq! =)

    ReplyDelete