Friday, November 20, 2009

Pengurusan Rekod Perubatan (Part 6) : Pengendalian Rekod di Luar Unit Rekod : Unit Daftar Masuk dan Wad

Oleh Khairul Izzuan Ahmad

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Isu kali ini akan membincangkan Pengendalian Rekod di luar Unit Rekod bagi setiap hospital.Pengendalian rekod di luar Unit Rekod terbaghagi kepada Unit Daftar Masuk, Wad, dan Klinik. Disini akan membincangkan pengendalian Rekod di luar Unit rekod dalam penghkususan Unit Daftar Masuk dan Wad.

Bagi Unit Daftar Masuk, pertama sekali ialah Unit Daftar Masuk perlu memastikan pesakit hanya diberi satu nombor rekod perubatan (MRN) yang akan digunakan setiap kali datang mendapatkan rawatan hospital berkenaan. Sekiranya pesakit sesuatu penyakit seperti Lelah pernah datang, semakan boleh dibuat dengan unit rekod.

Seterusnya bagi borang kemasukan, surat rujukan dan lain-lain dokumen yang berkaitan perlu dikemukakan ke wad untuk memasukkan kedalam rekod pesakit.

Bagi Wad pula, Pihak wad perlu mengenalpasti seseorang anggota yang akan dipertanggungjawabkan untuk mengendali rekod perubatan semasa pesakit berada di wad. pertama sekali perkara yang perlu dilaksanakan ialah Megurus dan menyimpan rekod di wad secara teratur dan memastikan rekod tidak diambil oleh orang yang tidak berkenaan.

Seterusnya, Memastikan rekod perubatan dibawa oleh anggota hospital sendiri dan tidak diserah kepada pesakit, keluarganya atau sesiapa sahaja yang tidak berkenaan, semasa pergi ke klinik, ke dewan bedah atau ke bahagian-bahagian lain di hospital.

Setelah pesakit discaj, anggota yang bertanggungjawab di wad perlu melaksanakan perkara seperti yang pertama ialah Menghantar senarai discaj ke unit rekod pada keesokan hari selepas discaj.

Kedua ialah menyemak dan memastikan rekod perubatan mengandungi borang dan dokumen lengkap.

Ketiga ialah Memastikan ringkasan discaj yang telah disediakan oleh pegawai perubatan disimpan satu salinan dalam rekod perubatan.

Keempat ialah menghantar rekod perubatan bagi pesakit yang telah discaj ke unit rekod dalam tempoh 72 jam selepas discaj. sekiranya ringkasan discaj belum disiapkan, pegawai yang berkenaan perlu berurusan dengan unit rekod untuk meminjam rekod.

Kelima ialah memastikan rekod dihantar oleh anggota bertugas terus ke unit rekod dengan menggunakan bekas atau beg yang sesuai untuk menjaga kerahsiaan dan keselamatan rekod.


Sumber
Persatuan Rekod Perubatan Malaysia

http://rekodperubatan.wordpress.com/

Garis panduan rekod perubatan
http://www.scribd.com/doc/9703724/Garispanduan-Rekod-Perubatan-KKM-32005



No comments:

Post a Comment